Kontakt
Samorządowe Przedszkole nr 104 im.Małego Księcia

Ekoludki

Temat tygodnia: „Na wsi”
od 4.05 do 8.05.2020

Ćwiczenia poranne wykonywane każdego tygodnia:
*„Przestraszone kurczątka” - Zabawa orientacyjno-porządkowa - Dzieci –„kurczątka”-swobodnie poruszają się po pomieszczeniu w różnych kierunkach. Na hasło: Uwaga, kot! Uciekają do kurnika, wyznaczonego miejsca w pomieszczeniu, wydając odgłosy: „pi, pi, pi”. Hasło: Nie ma kota- jest sygnałem do ponownego ruchu.
*„Kaczuszki szukają ziarenek”- Wariant I: dzieci –„kaczuszki”- chodzą po pomieszczeniu małymi kroczkami, kołysząc się na boki: co pewien czas wykonują skłony tułowia w przód- zbierają nasionka i prostują się. Wariant II: Dzieci targają kartkę papieru na mniejsze elementy rozsypują na podłodze – będzie to imitacja ziarenek. Zadaniem dziecka jest za pomocą klamerek do bielizny pozbieranie wszystkich papierków.
*”Pieski gonią gęsi” - Zabawa ruchowa z elementem czworakowania - Rodzice i dzieci podzieleni są na dwa zespoły : pieski i gąski. Pieski na początku zabawy zajmują miejsce z boku, a gąski spacerują po dywanie. Na mocne uderzenie w dłonie- pieski na czworakach przeganiają gąski pod ścianę. Potem następuje zmiana ról.
*”Na podwórku”- Zabawa uspakajająca - dzieci maszerują po obwodzie koła z rytmicznym klaskaniem w dłonie i powtarzaniem rymowanki: „Na podwórku jest wesoło, wiele zwierząt chodzi w koło. Ko, ko, ko i kwa, kwa, kwa, niech zabawa dalej trwa.”


PONIEDZIAŁEK 04.05.2020r

Proponowane działania:

  • Słuchanie wiersza w opr. Maciejki Mazan pt. ”Na podwórku”.

 Po podwórku chodzą puchate kaczuszki,

 w piasku grzebie kurka, co ma żółte nóżki,

 są indyki strojne w czerwone korale

 -wszystkie wyglądają naprawdę wspaniale!

 konie stoją w stajni, a krowy w oborze,

 piesek trochę w domu, a trochę na dworze,

 gęś usiadła w trawie z małymi gąskami,

 a kto zawsze chodzi swoimi drogami.

Porozmawiajmy z dzieckiem na temat treści wiersza.

Przykładowe pytania:
- Jakich mieszkańców podwórko wymienia w wierszu?
-Gdzie znajduje się to podwórko, na wsi czy w mieście?
-Jak nazywają się budynki gospodarcze w których mieszkają zwierzęta?

Odszukaj wiejskie zwierzęta na obrazku – ćwiczenia percepcji workowej, koncentracji uwagi. Materiały przesłane do rodziców drogą mailową.

”Konik i woźnica”- Zabaw ruchowa - dziecko z mamą lub tatą dobiera się w pary i staje jeden za drugim podając sobie ręce. Biegają po pomieszczeniu w rytm muzyki, potem następuje zmiana.

Wykonanie ćwiczenia w KP5, s.14-15 ZOBACZ

•Zabawy muzyczne – zachęcamy do codziennych zabaw przy piosenkach dotyczących wiejskiej zagrody. Materiały muzyczne zostały przesłane do rodziców drogą mailową. Zachęcamy do nauki tekstów i zabaw naśladowczych – ruchowych oraz naśladowania dźwięków wykonywanych przez zwierzęta z wiejskiego podwórka.

*GimnastykaODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI: GIMNASTYKA KOREKCYJNA


WTOREK 05.05.2020r
Proponowane działania

Przygoda Trampolinka- zapoznanie dzieci z historyjką obrazkową pt.” Trampolinek i Karol”.
 Chętne dzieci czytają samodzielnie tekst przy obrazkach-KP5,s.16-17
ZOBACZ.

Opowiadanie przez dziecko historyjki. Podział wyrazów na sylaby i głoski.

Zapoznanie z nowopoznaną literą ”K”.
 Wyróżnienie głoski „K” na początku słów: krowa, Karol. Prezentacja przez rodziców litery drukowanej i pisanej małej i wielkiej: „k, K”. Czytanie globalne wyrazów krowa, Karol. Układanie wyrazów krowa, Karol z liter poprzez umieszczenie litery k, K w miejscu odpowiedniej głoski w modelach wyrazów – materiały przesłane drogą mailową.
Wymyślanie przez dziecko słów zawierających głoskę „k”. Układanie literki „k, K” z guzików na dywanie.

•”Na pastwisku”- Zabawa ruchowa - dzieci naśladują zwierzęta z wiejskiej zagrody i swobodnie biegają po pokoju w rytm muzyki, a po chwili odpoczywają.

•"Skąd się bierze mleko" - film edukacyjny:
Zachęcamy do sprawdzenia w lodówce jakie inne produkty pochodzą od zwierząt z wiejskiego podwórka.
Pytania pomocnicze do filmu:
- Skąd się bierze mleko?
- Kto to jest ciele?
- Co jedzą krowy?
- Gdzie należy przechowywać mleko?

•Mleczna niespodzianka - wykonanie wspólnie z dziećmi koktajlu mlecznego. Zmiksowanie mleka(przegotowanego i schłodzonego) z granulowanym kakao lub owocami truskawki, jagody. Degustowanie powstałego napoju przez słomki: zachęcenie dzieci do picia różnych napojów mlecznych.

*Szachy dla chętnychODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI SZACHY


ŚRODA 06.05.2020r
Proponowane działania:

Słuchanie wiersza w opr. M. Massalskiej pt. „W gospodarstwie”.
W gospodarstwie pieje kogut już od świtu:
-kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
Gdacze: - W lewo!
Gdacze: -W prawo!
Kaczka kwacze: Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa mruczy: Mru! Mru! Mru!
Aż po porostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much
I rży głośno:-Jestem zuch!
Świnka chrumka:- Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy:-Miau!
A pies szczeka:-Hau! Hau! Hau!

*Rozmowa na temat treści wiersza na podstawie pytań:
Kto pieje od świtu?
Jak gdacze kura ?
Co robi kaczka?
Co robi krowa?
Od czego opędza się koń?
Kto chrumka?
Kto cichutko miauczy?
Kto głośno szczeka?

•”Kwoka i kurczęta”- Zabawa słuchowo-ruchowa - dzieci spacerują w różnych kierunkach do muzyki. Na przerwę w muzyce dziecko chowa się do kurnika. Zachęcamy do wykorzystania muzyki przesłanej droga mailową.

•”Gdzie schowały się kurczątka?”- Zabawa utrwalająca stosunki przestrzenne -
Wariant I -dzieci oglądają obrazek kury z kurczątkiem i określają, gdzie znajdują się kurczątka względem mamy/ przed, za, z prawej strony, z lewej strony. Materiały przesłane droga mailową.
Wariant II – Dziecko przynosi figurkę zwierzątka wiejskiego, własnoręcznie narysowanym obrazek zwierzątka wiejskiego. Rodzic kładzie figurkę/obrazek odpowiednio np. pod krzesłem, nad krzesłem zadaniem dziecka jest określenie położenia figurki/ rysunku.

•„Skąd się bierze miód?” KP5, s. 18. ZOBACZ Rozmowa z dzieckiem na temat etapów powstawania miodu. Opowiadanie przez dziecko historyjki obrazkowej, wymyślanie tytułów do poszczególnych obrazków. Krótka rozmowa na temat korzyści jakie dają nam pszczoły.

*GimnastykaODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI: GIMNASTYKA KOREKCYJNA


CZWARTEK 07.05.2020r
Proponowane działania:

Język angielski - ODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI: JĘZYK ANGIELSKI

•„Wesoła zagroda” - Praca plastyczno-techniczna - Dziecko z gromadzonych materiałów takich jak: karton, tekturka, pudełka małe tekturowe tworzy wiejską zagrodę. Na tekturce stawia stajnie, oborę, budę, kurnik z papierowych pudełek. Z plasteliny tworzy zwierzęta domowe, a z gałązek robi płot i drzewa. Wszystko udekorować można zieloną bibułą.

Wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych 2 i 3 z KP5, s.19.ZOBACZ
•Propozycja dodatkowa: „wyklejane zwierzątka” – ćwiczenia motoryki małej. Materiały przesłane droga mailową.


 PIĄTEK 08.05.2020r

 Proponowane działania:

*„Zwierzęta w zagrodzie” – zabawa matematyczna - Rodzic mówi: W zagrodzie pasły się 4 krowy (układa obrazki przedstawiające 4 krowy), a potem gospodarz przyprowadził jeszcze 2 krowy (dokłada 2 obrazki). Ile krów było razem? Ukazanie znaku „ +” (dodawanie). Dobieranie odpowiednich cyfr i układanie działania 4+2=6. Następnie mama mówi zadanie: 3 kury dziobały ziarenka, a potem doszły jeszcze 4 kury. Ile kur dziobało ziarenka? Dziecko samodzielnie układa działanie do zadania. Dziecko samodzielnie lub z pomocą rodzica może układać zadania z treścią i działania. ZOBACZ KARTĘ PRACY

*„Skaczemy jak zające” – zabawa ruchowa – Dzieci przeskakują po pokoju udając poruszane się zające. Dla urozmaicenia zabawy „zające” mogą przenosić do koszyczków/ pudełek pomarańczowe kawałki papieru – marchewki. Rodzic umieszcza na koszyczkach/pudełkach cyfry ile marchewek ma znajdować się w pudełku. Dziecko pojedynczo przenosi marchewki do pojemników.

*Wykonywanie matematycznych ćwiczeń 2,3 i 4 w KP5, s. 12-13.  ZOBACZ Czytanie działań do rysunków, układanie i uzupełnianie działań do obrazków.

*„Na wiejskim podwórku” – Zachęcamy do skonstruowania własnej gry planszowej na temat związany ze zwierzątkami domowymi. Wspólnie wymyślcie zasady gry i jej przebieg. Potrzebne będą: papier, kredki i pionki, za które mogą posłużyć drobne przedmioty dostępne w domu.


POWODZENIA!!! MATERIAŁ DO DRUKU


EKOLUDKI 27-30.04.20
Temat tygodnia: ”Mieszkam w Polsce”

Ćwiczenia poranne wykonywane każdego dnia w tygodniu:
„Wycieczka rowerowa” – ćwiczenia mięśni brzucha. Dzieci w siadzie równoważnym naśladują pedałowanie.

”Z domu do domu” - Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał

- dzieci stoją w domkach utworzonych ze skakanki lub sznurka ułożonych na podłodze:

kiedy usłyszą hasło ”Z domu!” wybiegają z kół i biegają po dywanie: na hasło:

”Do domu!” to sygnał do szybkiego zajęcia miejsca w swoim domu.

”Pobudka” - Zabawa ruchowa - Dzieci leżą na dywanie-śpią.

Na klaśnięcie w ręce powoli wstają, prostują się, przeciągają,

przecierają oczy: maszerują po pokoju, podnosząc wysoko kolana, aby rozprostować mięśnie:

ale chce im się jeszcze spać i na sygnał - dwa klaśnięcia- ponownie zasypiają.

”Marsz z klockiem” - Zabawa uspakajająca - Dzieci maszerują po obwodzie koła w rytm

granej muzyki na wcześniej wykonanych instrumentach trzymając w dłoni klocek w taki sposób,

aby im nie spadł. Podczas przerwy w muzyce osiem razy uderzają w klocek drugą ręką,

głośno licząc, i zmieniając kierunek ruchu.


PONIEDZIAŁEK 27.04.2020r.
Proponowane działania:

Zapraszamy do wysłuchania legendy o Lechu, Czechu i Rusie

w opracowaniu Marty Berowskiej.

Ilustracje do legendy Karty Pracy 5 s. 5 ZOBACZ

*Rozmowa z dzieckiem na temat wysłuchanej legendy przykładowe pytania do legendy:
Dlaczego bracia się rozdzielili?
Ilu było braci i jak mieli na imię?
Jak nazywał się brat, który założył państwo polskie?
Co skłoniło Lecha do zbudowania grodu?
Jak nazwano gród?
Jak nazywał się ptak który miał chronić Lecha i jego rodzinę?


*„Symbole narodowe” - Przypomnienie wyglądu godła, flagi i mapy Polski

– na postawie ilustracji Karty Pracy5 s. 2-3 ZOBACZ
Rozmowa z dziećmi z wykorzystaniem pytań z kart pracy

lub poprzez prezentację filmową

*”Lecą orły” - Zabawa ruchowa - Dzieci szeroko rozkładają ręce i biegają po pokoju w rytm muzyki,

naśladując w ten sposób lot orłów. Na sygnał lądują w gnieździe i wykonują przysiad podparty.

*Zajęcia muzyczno-ruchowe - słuchanie nagrań zespołów ludowych z krakowskiego regionu.

*Słuchanie piosenki pt.” Krakowiaczek jeden”.
Zapoznanie z melodią i słowami Krakowiaka. Nauka podstawowego kroku krakowiaka /cwał dookoła koła/

tańcem regionalnym. Zapraszamy do wysłuchania i do wspólnego zatańczenia Krakowiaka.

Zabawa ruchowa pt. ”Góry i Mazury”- na hasło „Góry” dziecko chodzi powoli z wysokim unoszeniem kolan,

a na hasło” Mazury”, dziecko siada skrzyżnie, rozkładając ręce na boki i odpychają się raz w prawo,

a raz w lewo naśladując pływanie na łódce.

*Karty Pracy 5 s. 4 – ćwiczenia grafomotoryczne , kodowanie ZOBACZ

*GimnastykaODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI: GIMNASTYKA KOREKCYJNA


WTOREK 28.04.2020r
 Proponowane działania:

*„Mapa Polski” – Wspólne oglądanie mapy Polski: wyjaśnijmy dziecku,

czym jest mapa i do czego służy. Ukażmy na niej występującą kolorystykę i wyjaśnijmy,

co oznaczają poszczególne kolory. Wyszukajmy na mapie znane miasta, rzeki, góry,

zaznaczmy na mapie miejscowość , w której mieszkamy oraz zaznaczmy stolicę Polski- Warszawę.
Do tego zadania można wykorzystać również mapę z Kart Pracy 5, s. 2-3 prezentowaną w poniedziałek.

*Legenda o Warsie i Sawie.

*Rozmowa z dzieckiem ma temat tekstu i poznanie ogólnych informacji na temat stolicy Polski
Jak powstała nazwa Warszawa? Czy Warszawa zawsze była stolicą Polski?

Nad jaką rzeką leży Warszawa? Co jest herbem Warszawy? Dlaczego?

„Warszawa – stolica Polski” - Oglądanie różnych zabytków Warszawy np. Zamek Królewski,

Kolumna Zygmunta, Stare Miasto, Pałac Kultury i Nauki, Warszawska Syrenka,

Łazienki Królewskie oraz oglądanie zdjęć współczesnej Warszawy. Opowiadanie o nich.
Karty Pracy 5, s. 8 - 9 ZOBACZ

* „Wisła” – ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej- Zachęcenie dziecka do wodzenia

palcem po rysunku Wisły na mapie- od źródeł do ujścia. Przypomnienie dziecku jak nazywa się nasze morze.

*„Wisła” - Rytmizowanie tekstu z jednoczesnym wykonaniem prostego ruchu zaproponowanego przez dziecko.

Płynie Wisła, nasza Wisła,                    
Najpiękniejsza z polskich rzek.     
Mija miasta i miasteczka,
Śpieszy nad bałtycki brzeg

*„Pomnik”- Zabawa ruchowa- dziecko swobodnie biega po pomieszczeniu,

na głośny sygnał słowny przyjmuje dowolną pozę tworząc pomnik.

Zabawę powtarzamy kilka razy.

*„Trampolinek i jego piesek Łatek” - Zapoznanie dzieci z literą „Ł, ł”

- Oglądanie w Kartach pracy 4. s. 32- 33, ZOBACZ

obrazków przedstawiających „Trampolinka”.

Chętne dzieci czytają tekst przy obrazkach. Poznanie litery ł, Ł na słowach łopata, Łucja.

Dzielenie słów na sylaby, głoski. Ułożenie literki Ł z dostępnych materiałów: klocki, zakrętki itp.

-Wykonanie ćwiczeń karty pracy 4 s. 32-33 - załącznik powyżej.

*Szachy dla chętnychODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI SZACHY

Zadanie dodatkowe Karty Pracy 4 s. 34-35 ZOBACZ


ŚRODA 29.04.2020r
Proponowane działania:

*„Kolorowe widokówki” - Zachęcenie dziecka do układania pociętych widokówek z Krakowa,

miejsc które warto odwiedzić, a które są charakterystyczne dla naszego miasta. Mogą to być zdjęcia, obrazki,

kolorowanki, widokówki. Określanie przez dziecko co przedstawiają, wypowiedzi dziecka na temat innych miejsc,

które znają, odwiedzają wspólnie z rodzicami w Krakowie i Polsce.

*”Co można tam robić?” - Zabawa pantomimiczna - Rodzic pokazuje na mapie określone regiony Polski

i mówi na ucho dziecku w jakim miejscu się znalazły np. góry, jeziora, las, morze.

Rodzic prosi aby dziecko pokazało, co można robić w tych miejscach.

„Kraków nasze miasto” - Ukazanie w albumie, na ilustracjach oraz widokówkach symbolu naszego regionu,

wyjaśnienie dziecku co one symbolizują. Przykładowa prezentacja dotycząca zabytków Krakowa

wysłana do Rodziców mailowo.

Zachęcenie dziecka do wypowiedzi na temat naszej miejscowości na podstawie pytań:
-Z czego znany jest Kraków?
-Co jest najbardziej charakterystyczne w Krakowie?
-Co się wam najbardziej podoba w Krakowie?
-Czego chcielibyście się dowiedzieć o Krakowie?

*„Herb Krakowa” - Rodzic pokazuje zdjęcia herbu Krakowa. Zachęcamy dzieci do narysowania herbu

lub pokolorowania ZOBACZ KOLOROWANKĘ

Wykonanie ćwiczenia w książce KP5, s.6-7 ZOBACZ

Zadanie dodatkowe:
„Flaga” - Zajęcia plastyczno-techniczne - wykonanie chorągiewki przez dziecko.

Do wykonania chorągiewki potrzebne będą patyczki do szaszłyków, papier formatu A4

w kolorze białym i czerwonym, prostokąt o wymiarze 5 cmx20 cm z grubego kartonu

jako szablon do odrysowywania flagi Polski. Dziecko otrzymuje jeden patyczek od szaszłyków.

Wycina z papieru biały i czerwony prostokąt. Skleja je ze sobą po dłuższym boku.

Gotowe biało-czerwone flagi przykleja do patyczka.

Można też wykonać biało-czerwony Kokardę Narodową z bibuły biało i czerwonej

*GimnastykaODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI: GIMNASTYKA KOREKCYJNA

DODATKOWA PROPOZYCJA:

ZABAWA TANECZNA Z PANEM PIOTREM - PROPOZYCJA 1      PROPOZYCJA 2


CZWARTEK 30.04.2020r
Proponowane działania:    

* Język angielski - ODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI: JĘZYK ANGIELSKI

*„Miejsce, które najbardziej lubię”- Zajęcia plastyczne - wyrażanie przez dziecko

swoich spostrzeżeń i odczuć za pomocą rysunku wykonanego za pomocą pasteli

lub kredek szkolnych, które dziecko najbardziej lubi w Krakowie i jest często odwiedzane przez dziecko z rodzicami.

*”To jest Polska” - Zabawa dydaktyczna - Rodzic pokazuje dziecku mapę Polski.

Umieszcza obok mapy napis POLSKA. Wyjaśnia znaczenie wypowiedzi:

Mieszkamy w Polsce. Jesteśmy Polakami. Mówimy po polsku.

Polska to nasza ojczyzna. Rodzic zachęca do wysłuchania hymnu narodowego.

Zwracając uwagę na właściwą postawę podczas słuchania i śpiewu hymnu.

 „Orły i pisklęta” - Zajęcia matematyce- Poznajemy cyfrę 9.

Dziecko wykonuje obrazek z 8 orłami i 9 pisklętami, pisze cyfry od 1 do 9.

Dziecko układa na dywanie obrazki z orłami i pisklętami.

Zadaniem dziecka jest uporządkowanie je w ten sposób, aby orły i pisklęta były w dwóch

oddzielnych kołach wykonanych ze sznurka lub wełny. Dziecko przelicza elementy w zbiorach,

porównuje ich liczebność, o ile więcej. Dochodzi do wniosku ,że piskląt jest 9.

Rodzic pokazuje cyfrę 9 drukowaną i pisaną, porównuje do czego podobna jest cyfra 9,

omawia jej kształt. Kreślenie przez dziecko cyfry w powietrzu raz prawą ręką raz lewą ręką.

Wodzenie palcem po śladzie. Zachęcenie dziecka do układania cyfry 9 z kolorowej sznurówki.

Ilustracje orłów i piskląt można wykorzystać do utrwalania stosowania znaków poznanych znaków „<,>,=”
Załącznik

Karty Pracy 5, s.10-11 ZOBACZ


POWODZENIA!!!

PROPOZYCJE ZABAW, ĆWICZEŃ, KART PRACY NA OKRES: 27.04.20-30.04.20 - DO DRUKU


 

EKOLUDKI 20-24.04.2020

Temat tygodnia: ”W zdrowym ciele zdrowy duch”.

Ćwiczenia poranne wykonywane każdego dnia w tygodniu:

„Wdech – wydech” - Dzieci poruszają się w dowolnych kierunkach według określonego

rytmu wystukiwanego przez rodzica. Na sygnał zatrzymują się, unoszą ręce.

Następnie pochylają się do przodu, wykonują wydech ustami i wypowiadają przeciągle głoski: szszsz…

Wyprostowują się, wciągają powietrze i odchylają się do tyłu, wykonując te same
czynności – ćwiczenia percepcji słuchowej, nauka prawidłowego oddychania.

”Kwiaty rosną” - dziecko w siadzie skrzyżnym siedzi na dywanie, tułów pochylony do przodu,

dłonie na podłodze. Na hasło:” Kwiaty rosną”-dziecko powoli prostuje tułów. Na hasło:

” Kwiaty wyciągają się do słońca”-dziecko wyciąga ręce w górę jak najwyżej.

Na hasło „Kwiaty więdną”-dziecko powoli wraca do pozycji wyjściowej.

”Dbamy o zdrowie” - Dziecko maszeruje po obwodzie koła z klaskaniem

i rytmicznym powtarzaniem rymowanki: ”My o zdrowie nasze dbamy, gimnastykę uprawiamy”.

„W zdrowym ciele zdrowy duch. Powtórz za mną, boś jest zuch”

- Rodzic podaje dzieciom rytmy do powtórzenia: Klaśnij nad głową i za plecami.

Podskocz dwa razy na prawej nodze i dwa razy na lewej. Zrób dwa skłony i podskocz obunóż trzy razy.

N. nie wypowiada nazw liczb, ale pokazuje kartoniki z odpowiednimi cyframi.

Dzieci muszą je odczytać i tyle razy wykonać określone czynności.


PONIEDZIAŁEK 20.04.2020r

Proponowane działania:
*Wysłuchanie piosenki „Piosenka o niezdrowym jedzeniu”
Nauka refrenu piosenki:
„Hej, hej raz i dwa - witaminy wolę ja!
Wolisz je i ty”

Rozmowa rodziców z dzieckiem na temat zdrowych i niezdrowych produktów żywnościowych.

Zachęcamy do przygotowania paru produktów dostępnych w domu na stole

oraz podzielenie ich na dwie grupy zdrowe i nie zdrowe.
*”Prawda czy fałsz?” Rodzic wypowiada zdania na temat zdrowego żywienia.

Jeżeli jest ono prawdziwe dziecko – klaszcze w ręce, jeżeli fałszywe uderza rękoma o kolana.
Ręce myjemy tylko po jedzeniu.
Ruch jest potrzebny dla zdrowia.
Duża ilość cukierków jest zdrowa.
Trzeba jeść dużo warzyw i owoców.
Należy pić mało wody.


*Wykonanie ćwiczeń w karty pracy 4,s.72. ZOBACZ

*GimnastykaODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI: GIMNASTYKA KOREKCYJNA


WTOREK 21.04.2020r

Proponowane działania:

*Zabawa ruchowa pt. ”Spróbuj to zrobić”. Rodzice podają polecenia, które należy dokładnie wykonać:

Biegnij do tyłu, poruszaj się do przodu, wykonując jednocześnie obroty wokół własnej osi,

poruszaj się na jednej nodze, z rękoma na głowie, z rękoma na kolanach itp.

*Oglądanie historyjki obrazkowej pt. ”Trampolink i Celina”. Chętne dzieci samodzielnie czytają teksty przy obrazkach.

Opowiadanie historyjki przez dziecko. Podział wyrazów na sylaby oraz głoski.

Wyróżnienie głoski „C” na początku słów „ cytryna i Celina”. Ukazanie wielkiej i małej literki drukowanej i pisanej „C”.

Wymyślanie przez dziecko słów zawierających głoskę ”C”. Układanie na dywanie ze sznurówki wielkiej i małej literki „C”.
Wykonywanie ćwiczeń w kart pracy 4, s. 64-65-pisanie litery „c” po śladzie. ZOBACZ

*Zabawa ruchowa pt. „Głoski”- dzieci biegają po pokoju, gdy rodzic powie jakieś słowo,

dziecko zatrzymuje się. Jeśli powie jakieś słowo którego nazwa zaczyna się na głoskę „c”.

dzieci zatrzymują się i unoszą ręce do góry.
*Ćwiczenia grafomotoryczne - Karty pracy 4 s. 73,74 ZOBACZ

*Szachy dla chętnychODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI SZACHY


ŚRODA 22.04.2020r

Proponowane działania:

*Opowiadanie ”Błotny potwór” autor: Maciejka Mazan

Marek przestał myć ręce!. Nie mył ich przed śniadaniem ani przed obiadem.

Nie mył ich nawet przed kolacją. Ale kiedy nie chciał ich umyć po powrocie z podwórka,

gdzie bawił się w błocie, miarka się przebrała.

-Marek! - zawołała mama -Natychmiast umyj ręce!.

Marek był zwykle bardzo grzeczny, ale tym razem tupnął nogą.

Nie! - krzyknął i schował się za firanką.

-Chyba nie chcesz wyglądać jak błotny potwór?

-Chcę!- burknął Marek i okręcił się firanką.

Mama zastanowiła się przez chwilę.

-Dlaczego nie chcesz myć rąk?-spytała.

-Bo się rozpuszczą-wymamrotał owinięty firanką Marek.

-Jak to?-zdziwiła się mama.

-Martyna powiedziała, że jak będę często myć ręce, to mi się całkiem rozpuszczą.

Jak mydło- wyjaśnił Marek.

-Martyna była jego koleżanką z przedszkola i lubiła z niego żartować

-Arek, dałeś się nabrać-powiedziała mama.-Ręce się nie rozpuszczają.

-Marek milczał, ale zrobił sobie w firance dziurkę, przez którą spojrzał na mamę.

-Serio?

-Serio. Zobacz, moje się nie rozpuściły.

Marek pomyślał chwilkę. Mama myła ręce strasznie często. I rzeczywiście, nie brakowało jej nawet kawałka palca!

Dlatego wyplątał się z firanki i poszedł do łazienki.

A następnego dnia Martyna przybiegła przestraszona do domu i zaczęła myć ręce.

-Co się stało?- spytała jej mama, bardzo zdziwiona.

-Marek powiedział, że jeśli ktoś ma brudne ręce, to mogą mu na nich wyrosnąć chwasty!-oznajmiła

Martyna, szorując ręce mydłem i szczoteczką.-Nie wiem, czy to prawda, ale nie zamierzam ryzykować!.

*Rozmowa mamy z dzieckiem na temat przeczytanego opowiadania na podstawie pytań.
Kto był bohaterem opowiadania?
Dlaczego Marek nie chciał myć rąk?
Dlaczego Martyna szorowała ręce?
Co to znaczy żartować?
Czy na każdy temat można żartować?

*„Dbamy o czystość”- Zadaniem dziecka jest przyniesienie przedmiotów,

(zachęcamy rodziców do pomocy) przyborów służących do utrzymania czystości np. mydło,

szczoteczka, gąbka, szampon itp. Rodzic prosi o: przeliczenie przedmiotów, ułożenie ich od najmniejszego

do największego, podział nazw przedmiotów na sylaby i głoski, układania zdań z nazwami przyniesionych przedmiotów.  
*„Wirujące bańki mydlane”- Dziecko z rękoma uniesionymi do góry obraca się wokół własnej osi,

następnie stopniowo opuszcza ręce i opada do przysiadu popartego.
*Wykonanie ćwiczeń w karty pracy 4, s.70. ZOBACZ

Zabawa ruchowa do piosenki Mydło lubi zabawę”  zabawa ilustrująca treść piosenki wg pomysłów dzieci.
*GimnastykaODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI: GIMNASTYKA KOREKCYJNA

DODATKOWA PROPOZYCJA:

ZABAWA TANECZNA Z PANEM PIOTREM - PROPOZYCJA 1      PROPOZYCJA 2


CZWARTEK 23.04.2020r

Proponowane działania:

* Język angielski - ODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI: JĘZYK ANGIELSKI
Słuchanie wiersza w opracowaniu Iwony Rup pt. ”Sport to zdrowie”.
Sport to zdrowie proszę państwa,                                          Można jeździć na rowerze.

a więc wszyscy się starajmy.                                                grać w tenisa, koszykówkę

aby zadbać o swe zdrowie,                                                    pływać, biegać, dużo ćwiczyć,

Sporty różne uprawiajmy.                                                       grać też w nogę i siatkówkę

*Rozmowa z dzieckiem na temat dbania o kondycję fizyczną na podstawie pytań:
Czy dzieci powinny się gimnastykować?
Jakie ćwiczenia lubią najbardziej?
Jakie przybory można wykorzystywać do ćwiczeń?

*Karty pracy 4, s. 69 ćw.3 ZOBACZ

*„Worek niespodzianek”- dziecko siedzi na dywanie wraz z rodzicami w kręgu.

Na środku dywanu leży worek. Zadaniem dziecka jest wyjąć z zamkniętymi oczami owoc

lub warzywo i podać jego nazwę.
*„Co to za zapach i smak” – Rodzic przygotowuje dostępne owoce w domu np. banana, pomarańczę,

jabłko, kiwi itp. Dziecku zawiązujemy oczy/ zasłaniamy - zadaniem dziecka jest rozpoznanie ich

za pomocą węchu i smaku
*Zajęcia kulinarne:
„Koktajl/ sałatka owocowa” -
z przygotowanych owoców zachęcamy do zrobienia wspólnie

koktajlu lub sałatki owocowej w której przygotowaniu aktywnie będą uczestniczyć dzieci.

Podając kolejno instrukcje wykonania, krojąc owoce w miarę swoich umiejętności.
lub „kolorowe kanapki” – zachęcamy do zrobienia przez dziecko (z pomocą rodziców)

kolorowych kanapek z dużą ilością warzyw.

Lub „warzywno-owocowy ludzik” – wykonanie „ludzika” z dostępnych warzyw i owoców wg pomysłów dzieci.

Przygotowanie dostępnych warzyw i owoców, wcześniejsze obranie i umycie ich, wykałaczki do łączenia elementów.


PIĄTEK 24.04.2020r

Proponowane działania:

*„Jaki to znak matematyczny?” - zabawa matematyczna. Umiejscowienie w 2 kołach wykonanych z wełny

po 4 piłeczki papierowe, które dziecko ugniecie z gazety. Piłek wszystkich ma być 8.

Następnie dziecko przelicza elementy w zbiorach, dobiera odpowiednią cyfrę a pomiędzy cyfrą 4 i 4

umieszcza znak = między cyframi np. 4=4. Podobnie działanie matematyczne wykonuje rodzic

z zastosowaniem znaku większości > między cyframi, np. 5 > 3

oraz ukazanie znaku mniejszości < między cyframi np. 2 < 6.

Wykonywanie ćwiczenia karty pracy, s.66-67  ZOBACZ
*Zabawa ruchowa „Złap za…”- dziecko biega swobodnie po pokoju .Na hasło np.” uszy lub nos”

- dziecko zatrzymuje się i łapie się za wymienioną część ciała.
*„podskocz, policz” – (potrzebne będą kartoniki z cyframi od 1 do 8 ) Rodzic podnosi kartonik z cyfrą np. 4

dziecko wykonuje odpowiednią liczbę podskoków, następnie dziecko wybiera kartonik z cyfra dla rodzica np. 2.

Wybrane kartoniki pozostawiamy na podłodze i pomiędzy nie wstawiamy znak <, >, =

oznaczając w ten sposób kto zrobił więcej, mniej lub tyle samo podskoków.
*Karty pracy 4 – s. 68  ZOBACZ

*Karty pracy 4 – s. 69  ZOBACZ

*Ćwiczenie dodatkowe Karty pracy s. 71  ZOBACZ

Zachęcamy do podzielenia się fotografiami wykonanych potraw, „ludzików” i innych propozycji

wykonywanych w domu. Życzymy miłej zabawy i  smacznego!!


POWODZENIA!!! PROPOZYCJE ZABAW, ĆWICZEŃ, KART PRACY NA OKRES: 14.04.20-17.04.20 - DO DRUKU



EKOLUDKI 14-17.04.2020

Temat tygodnia: „Dbamy o naszą planetę”.

Ćwiczenia poranne wykonywane każdego dnia w tygodniu:

*„Ziemia” - Dzieci swobodnie biegają w pomieszczeniu rytm klaskania w dłonie,

na głośny sygnał, podają sobie ręce i tworzą  duże koło.
*Ćwiczenia tułowia – skręty i skłony.  Dzieci stoją w rozkroku, ręce opierają na biodrach.

Wykonują skręty tułowia w lewą stronę, w przód i w prawą stronę.
*„Kto dalej” - Dzieci  stoją w niewielkiej odległości od siebie przed wyznaczoną linią ze skakanek

lub innego materiału znajdującego się w domu. Na sygnał dzieci skacząc obunóż jak najdalej w przód.

Sprawdzają, które skoczyło dalej i znalazło się bliżej mety.
*„Przejście po moście linowym” – dziecko stoi przed liną (skakanką, lub innym dłuższym wąskim materiałem).

Przyjmując pozycję skorygowaną: prostując plecy, wciągając brzuch, ściągając łopatki,

ręce wyciągnięte na bok. Dziecko przechodzi po linie, naśladując przejście po wąskim moście linowym.

Porusza się bardzo wolno stawiając stopę za stopą.


WTOREK  14.04.2020r.

Proponowane działania:

*Wyjaśnienie dzieciom słowa „ekologia” na podstawie wysłuchanego wiersza w opr. D. Klimkiewicz i W. Drabika  

”Co to jest ekologia?”

 Ekologia – mądre słowo,

A co znaczy?- powiedz sowo!

Sowa chwilkę pomyślała

I odpowiedź  taką dała:

To nauka o zwierzętach,

Lasach, rzekach, ludziach, ptakach.

Mówiąc krótko w paru zdaniach

O wzajemnych powiązaniach

Między nimi, bo to wszystko

To jest nasze  środowisko.

Masz je chronić i szanować

-powiedziała mądra sowa….

Po przeczytaniu  wiersza porozmawiajmy z dzieckiem na temat jego treści.

*Karty pracy 4. s. 62,63

Rozmowa z dziećmi na temat działań podejmowanych przez ludzi aby dbać
o środowisko na podstawie ilustracji zamieszczonych w Kartach pracy. Wykonanie ćw. 1 i 2

*”Dokończ zdanie”-  Rodzic wypowiada początek zdania,

a dziecko za każdym razem próbuje  podać jego inne zakończenie. Np.:

Dbać o przyrodę to znaczy……                                   (nie zrywać roślin)

Dbać o przyrodę to znaczy…..                                   (nie deptać trawników)

Dbać o przyrodę to znaczy…..                                   (oszczędzać wodę).itd.

*„Tunel” - zabawa ruchowa - Rodzic stoi w lekkim rozkroku,

tworząc tunel,  (jeśli jest taka możliwość mogą to być również ustawione

krzesła pod którymi da się przejść) dziecko wchodzi do środka i stara się

wydmuchać z tunelu kulkę zrobioną z gazety.

*Zabawa ze śpiewem do piosenki ”Ekoludki”. Według własnego pomysłu dzieci.

(podkład muzyczny przesłany droga mailową)
tekst piosenki:

„Przedszkolne Ekoludki"

(sł. i muz. Michał Danecki)

1.Piękne kwiaty, plaża czysta,

tutaj strumień z rześką wodą.

Czy malował je artysta?

Czy ktoś czuwał nad przyrodą?

Ref. Kto do kosza wrzuca śmieci?

Kto zakłada ptakom budki?

To już wiedzą wszyśkie dzieci:

to przedszkolne Ekoludki! X2

2.Kto chce zostać Ekoludkiem,

ten nie czyni kwiatom szkody.

Kran odkręca tylko ciutkę,

nie marnując cennej wody.

Poznajemy „Z,z” - Oglądanie historyjki obrazkowej której bohaterami są 

Trampolinek i Zytaa w książce – Karty pracy 4, s. 24-25 omówienie treści historyjki.

Wyróżnienie głoski  na początku słów: zamek i Zyta. Ukazanie jak wygląda drukowana i pisana litera: z, Z.

Zachęcenie dzieci do przeczytania  poznanych wyrazów. Wymyślanie przez dziecko

słów zawierających głoskę Z na początku wyrazów

KARTA PRACY ZOBACZ

*Szachy dla chętnychODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI SZACHY


ŚRODA  15.04.2020r

Proponowane działania:

Oglądanie historyjki obrazkowej dotyczącej zbierania butelek. Rozmowa z dzieckiem na temat

dbania o naturalne środowisko. Omawianie ilustracji przedstawiających powtórnego wykorzystywania szkła,

oraz możliwości wykorzystania przedmiotów ponownie  –karty pracy 4, s.60, 61.

*”Butelka” - zabawa ruchowa. Dzieci wspólnie z rodzicami  siedzą na dywanie w kole i podają sobie

z rąk do rąk butelkę w rytm usłyszanej muzyki. Na sygnał dziecko, które trzyma butelkę,

wymyśla  ćwiczenie dla  wszystkich domowników np. 3 razy podskoczyć, 4 przysiady itd.

*„Eko instrumenty” : - instrumentacja do piosenki „Przedszkolne Ekoludki”  - przygotowanie z dzieckiem

wybranych przedmiotów, np. rolka po ręczniku papierowym, pudełko po butach, kubek po jogurcie, plastikowa butelka,

nakrętki od butelek, groch, ryż, sznurki, gumki recepturki itp. przyda się także taśma klejąca, papier, może gazeta i nożyczki.

Zachęcamy do wspólnego wykonania instrumentów w domu bębenków, grzechotek itp.  Przykładowe propozycje: ZOBACZ

Zachęcamy do wykonania zdjęć wykonanych instrumentów i przesłania ich do nas.

*Zabawa ruchowa pt. „Wielkie sprzątanie”-dzieci w rytm muzyki chodzą po dywanie na którym są porozrzucane gazety,

na przerwę w muzyce każdy uczestnik zabawy podnosi jedną kartkę , zgniata ją w kulkę i wrzuca do przygotowanego kosza.

*GimnastykaODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI: GIMNASTYKA KOREKCYJNA


DODATKOWA PROPOZYCJA:

ZABAWA TANECZNA Z PANEM PIOTREM - ZOBACZ I TAŃCZ


CZWARTEK  16.04.2020r

Proponowane działania:

* Język angielski - ODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI: JĘZYK ANGIELSKI

*„Planety” – oglądanie animacji:
Rozmowa z dzieckiem na temat prezentowanych treści

*Zagadka słowna: ”Co to jest?Wirują wokół słońca i krążą tak bez końca? (planety)
Krótka rozmowa z dzieckiem na podstawie pytań.
Wokół czego krążą planety?
Ile planet krąży wokół słońca?
Jakie planety krążą wokół słońca czy zapamiętałeś ich nazwy?
Jak nazywa się planeta na której my mieszkamy?

*Rozmowa z dzieckiem na podstawie ilustracji w książce karty pracy 4, s.58-59 na temat kosmosu.

Zachęcajmy dziecko do  globalnego  odczytania podpisów na ilustracji. Podzielmy odczytywane wyrazy

na sylaby oraz liczenie sylab. Układajmy zdania z  określonym wyrazem i liczenie wyrazów w zdaniu

*”Rakiety” - Zabawa ruchowa. Dzieci biegają w wyznaczonym pomieszczeniu po dywanie z rękoma 

ułożonymi w bok raz w prawo raz w lewo. Na sygnał: ”Stój”  zatrzymują się i naśladują warkot silnika na zgłoskach:”wr- wr-wr”.
*„Statek kosmiczny” – zajęcia plastyczne przygotowanie z dzieckiem wybranych przedmiotów, np. rolka po ręczniku papierowym,

plastikowa butelka, nakrętki od butelek itp. przyda się także taśma klejąca, papier, może gazeta i nożyczki. Teraz dzieci już same

będą działać, pozwólmy im na własna inwencję i twórcze działanie.
*„Latający statek kosmiczny”- zabawa ruchowa taniec z wykonanymi rakietami do piosenki „Kosmos

animacja edukacyjna”  wg pomysłów dzieci.


PIĄTEK  17.04.2020r

Proponowane  działania:

*Gwiazdozbiory - poznajemy cyfrę 8. Dziecko  rysuje i wycina  gwiazdy  7 dużych i 8 małych. Następnie dziecko 

ma umieścić gwiazdy w kołach wykonanych z wełny lub sznurka  . W jednym 7 gwiazd a w drugim 8. Dziecko 

przelicza gwiazdy w kołach określa  ile jest gwiazd w kołach – o ile więcej. Rodzic pokazuje cyfrę 8 drukowaną i pisaną,

a dziecko mówi jej charakterystyczne cechy. Dziecko  rysuje palcem w powietrzu poznaną cyfrę, układa  cyfrę 8 z wełny.

*Wykonywanie ćwiczeń matematycznych w KP4, s.54-55

*„Zgadnij, co rysuję” – rodzice siedzą na dywanie tyłem do dzieci. Dziecko rysuje wybrana przez siebie figurę geometryczną

na plecach rodzica. Zmiana ról. Zabawa ruchowa  z elementem marszu. Dzieci maszerują energicznie trzymają w ręku

gazetowe rurki, na przerwę w muzyce „walczą ze śmieciami”.

*„W kosmosie” - Wykonanie ćwiczeń -  ćwiczenia spostrzegania wzrokowego, grafomotoryczne.
Karty pracy s. 56-57


POWODZENIA !!! PROPOZYCJE ZABAW, ĆWICZEŃ, KART PRACY NA OKRES: 14.04.20-17.04.20 - DO DRUKU


EKOLUDKI  6-10.04.2020

 

Temat tygodnia: ”Jajka malowane”.

Ćwiczenia poranne wykonywane każdego dnia w tygodniu:

„Jak pisanki - dzieci biegają po pokoju w różnych kierunkach:

na mocne klaśnięcie kładą się na dywanie i swoim ciałem próbują

przybrać kształt pisanki. Dwa klaśnięcia są sygnałem do ponownej zabawy.

„Wysoko - nisko”- dzieci na hasło „wysoko” wspinają się na palce,

wyci