Samorządowe Przedszkole nr 104 im.Małego Księcia

Zuchy

ZUCHY: 4.05.20. – 8.05.20

Temat tygodnia: Nasze ulubione książki

Ćwiczenia poranne wykonywane każdego dnia tygodnia (można podzielić zabawy):

Zestaw „Zabawy z bohaterami bajek”

*Pracowity Kopciuszek – zabawa naśladowcza.

Dziecko przy dowolnej muzyce biega po pokoju drobnymi kroczkami, na przerwę w muzyce naśladuje czynności wykonywane przez Kopciuszka, np. zamiatanie i szorowanie podłogi, zmywanie naczyń, pranie, prasowanie, szycie (trzeba powiedzieć dziecku  jaka czynność ma być wykonywana)

*Alicja skacze z białym królikiem – zabawa skoczna.

Dziecko kuca, opiera dłonie przed sobą i naśladuje skoki królika. Kiedy na horyzoncie pojawi się Alicja (dorosły zaczyna chodzić) – królik siada w siadzie klęcznym lub skrzyżnym

i prowadzi rozmowę z dziewczynką – odpowiada na jej dowolne pytania.

*Guliwer w krainie krasnoludków i wielkoludów – zabawa bieżna.

Dorosły wyklaskuje rytm ćwierćnut – dziecko chodzi w wysokim wspięciu na palcach – to wielkoludy. Gdy dziecko usłyszy rytm ósemek, zmienia się w krasnoludka – biega cichutko na palcach.

*Marsz z rymowanką – zabawa z jednoczesnym wypowiadaniem słów rymowanki.

Dziecko i dorosły maszerują w miejscu, recytując:

Czyta duży, słucha mały, bo świat bajek jest wspaniały.


Poniedziałek (4.05.2020)  „Idziemy na baśniowy bal ”

Proponowane działania:

*Baśniowy bal –  „Karta pracy”  część 4  str. 18 – ZOBACZ  

Dziecko koloruje postacie z bajek, łączy liniami bohaterów z tej samej bajki, podaje tytuły, rysuje gwiazdki przy postaciach, które zna, a przy bohaterze, którego najbardziej lubi, rysuje serduszko. Następnie dziecko opowiada, jakich jeszcze zna bohaterów bajek, dorysowuje wybraną postać, i opowiada o niej. Opisuje, z jakiej bajki pochodzi, jak wygląda i jakie miała przygody.

*Kraina czarów  – nauka piosenki i zabawa rytmiczna przy piosence. Po wysłuchaniu piosenki, dziecko uczy się jej fragmentami, powtarzając po dorosłym tekst.

1. Jest taka baśniowa kraina, gdzie żyją z bajek postacie.

Tam Czerwonego Kapturka lub Kota w butach spotkacie.

Tam bez bucika Kopciuszek po schodach pałacu biegnie,

a trójka przemiłych wróżek ratuje Śpiącą Królewnę.

 

2. W krainie tej każdy może, co tylko chce wyczarować.

Musi ją tylko odnaleźć i czarodziejskie znać słowa.

Dobrze być w takiej krainie, lecz dobrze też w naszym świecie,

bawić się, uczyć i marzyć, zawsze, gdy tylko zechcecie,

bawić się, uczyć i marzyć, zawsze, gdy tylko zechcecie.

Po opanowaniu słów i melodii dziecko siada i wspólnie z rodzicem śpiewają piosenkę, a na każde „raz” (na czas zabawy jeden wers to jeden takt) rzucają do siebie piłkę (poduszkę) z rąk do rąk.

*W krainie elfów – zabawa taneczna.

Dziecko otrzymuje do każdej ręki dowolne cienkie chusteczki (szyfonowe lub higieniczne, czy nawet ścierki kuchenne) i trzyma je za rogi. Dorosły odtwarza nagranie Souvenir de Mona Lisa   Utwór ma budowę ABA. Podczas części A dziecko porusza się tanecznym krokiem po kole; zmieniając kierunek ruchu w połowie fragmentu. Podczas części B dziecko tańczy swobodnie dopasowując ruch do muzyki. Wraz z powrotem części A dziecko tańczy w kółeczko trzymając końce chustek przez 4 takty i obraca się, zmieniając kierunek ruchu.

Przez kolejne takty zatrzymuje się i kołysze chusteczkami na boki (kołyska). Ten schemat ruchowy powtarza do końca utwo

*Karta pracy” część 4  str. 19 – ZOBACZ - dziecko ogląda ilustracje i opowiada,

o czym czytają dzieci. Czyta tytuły i łączy je z odpowiednimi dziećmi. Pustą chmurkę uzupełnia, samodzielnie ilustrując tytuł „Na pomoc planecie”. Następnie dziecko koloruje okładki bajkowych opowieści na żółto, opowieści, które mogły się wydarzyć naprawdę –

na niebiesko, a książkę, która nie jest opowieścią, tylko albumem, na zielono.

*ODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI: GIMNASTYKA KOREKCYJNA

Dodatkowe propozycje:

*Ćwiczenie pamięci słuchowej i selekcji słów

Wymienię dużo słów, a ty zapamiętaj, jakie pojazdy wymieniłam:

jabłko, banan, samochód, autobus, żółty, ciężarówka, pociąg, słoń, żyrafa, łódka,

poduszkowiec, cztery, pięć, rower, słoń, dom, samolot

*Zmień sz na s lub s na sz i powiedz głośno nowy wyraz:

sale - ?, kos - ?, kasa - ?, kusa - ?, pasa - ?, nasz - ?, wasz - ?, szala - ?

*Ćwiczenia w czytaniu-sylaby otwarte ze zbiegiem spółgłosek. Wyrazy do odszukania:

gdy, dla, sto, dno, kra, tło, cło, zło, czka, szła, rdza, rwę, trę, tnę, zna, mży, rży, przy, trzy, sny, wrze, drze, prze


Wtorek (5.05.20) „Opowiadamy nasze ulubione bajki”

Proponowane działania:

* Koniki – ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy (warg, języka), ćwiczenia ortofoniczne.

Do ćwiczeń dziecku będzie potrzebne lusterko, aby samo kontrolowało prawidłowość wykonywania ćwiczeń. Dziecko wykonuje ćwiczenia do instrukcji rodzica:

– parskanie – wprawianie ust w drganie

– gwizdanie parę razy na jednym tonie

– kląskanie językiem

– ściąganie warg do „u” i cmokanie

– wydawanie komend kierowanych do koników: wio – do ruszania, prr – do zatrzymania, (można także zastosować dodatkowe komendy: hetta – w prawo, wiśta – w lewo, nazad – do tyłu)

– powtarzanie dźwięków związanych z poruszaniem się konia: pa-ta-taj, człap-człap

– stukot kopyt o bruk: stuk-puk, stuk-puk

– naśladowanie rżenia: ihaa, ihaa

*Źrebak – zapoznanie z wielką i małą literą „ź”. Dorosły zaprasza dziecko do wysłuchania wiersza.

Źrebak

Źrebak szybko biega, źrebak szybko skacze,

Źrebak jest wesoły i nigdy nie płacze.

Hej dzieciaki, hej dzieciaki, pohasajcie jak źrebaki

Lepiej biegać, lepiej skakać, niźli w kącie siedzieć, płakać.

Dorosły zadaje pytania na temat treści wiersza: Co to jest źrebak? (młody koń) Co robi źrebak? (biega, skacze) Czy dzieci lubią wykonywać takie czynności jak źrebaki?. Następnie dziecko dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazu „źrebak” – dzieli nazwę na sylaby:„źre-bak”.

Za pomocą białych cegiełek ( z kartki wycięte małe prostokąty) dziecko układa schemat głoskowy „ź-r-e-b-a-k”

 

Określa głoskę w nagłosie (pierwsza) i oznacza w schemacie wyrazowym kolorem niebieskim.

Rodzic wskazuje, iż głoska „ź” jest spółgłoską. Następnie prezentuje wielką i małą literę „ź” ?

drukowaną i pisaną, omawia z dzieckiem ich wygląd. Pyta, jaką inną literę przypomina („z”, „ż”), czym się od nich różni (zamiast kropki ma kreseczkę).

*„Karta pracy” część 4  str. 84 – ZOBACZ

Dziecko słucha nazw obrazków (źródło, koźlę, buźka) i określa, gdzie słyszy głoskę „ź”: na początku, w środku, czy na końcu, zamalowuje odpowiadające głosce kółeczko na kolor niebieski. Następnie wyklaskuje liczbę sylab w nazwach obrazków. Potem wymyśla historyjkę o źrebaku, koloruje go i dorysowuje elementy, które pojawiły się w wymyślonej historyjce.

*„Karta pracy” część 4  str. 20, 21 – ZOBACZ

Dziecko nazywa obrazki, wyodrębnia głoski na początku wyrazu i łączy obrazki z właściwymi literami, rysuje litery po śladzie. W dalszej kolejności koloruje źrebaka i ogrodzenie, czyta sylaby na ogrodzeniu raz szybko, raz wolno – tak, jak biega źrebak.

*Szachy dla chętnych– ODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI SZACHY

Dodatkowe propozycje:

  • Dorosły wsypuje dowolną kaszę na tacę, które zamienia się w kartkę i dziecko rysuje po niej palcemznane litery, cyfry.
  • Oglądanie wspólnie z dzieckiem książek, albumów ze zwierzętami, w poszukiwaniu domowych i dzikich źrebaków
  • Piosenka do posłuchania

Środa (6.05.20):  „Czytamy nasze ulubione bajki ”

Proponowane działania:

*Poczytanie dziecku ulubionej bajki – trzeba wybrać tylko jedną! – ćwiczymy dokonywanie wyborów, podejmowanie decyzji.

*Rozmowa na temat powodu polubienia przez dziecko tej, a nie innej bajki – należy przeprowadzić rozmowę tak, aby usłyszeć argumenty.

*Następnie dziecko wykonuje ćwiczenia w „Kartach pracy” część 4  str. 22 – ZOBACZ.

Dziecko rysuje zamek księżniczki po śladzie. Wkleja księżniczkę i rycerza. Czyta wyrazy znajdujące się na murach. Próbuje wykorzystać wszystkie wyrazy podczas opowiadania historii o księżniczce i rycerzu. Otacza zieloną pętlą wyrazy, które oznaczają budowle (zamek, wieża), a czerwoną pętlą wyrazy, które oznaczają uczucia (wesoły, smutny). Następnie słucha wierszyka, zapamiętuje go i powtarza podczas rysowania każdej łódki i krasnoludka.

*Dzieci czytają w „Kartach pracy” część 4  str. 23 – ZOBACZ., o czym Zuzia rozmawiała ze Stasiem, wskazują, które słowa mówi Zuzia, a które – Staś, wklejają obok każdej wypowiedzi właściwą postać. Rozwiązują miniquiz do tekstu:

O czym jest opowiadanie ? (o źrebaku)

Kto czyta opowiadanie? (Staś)

Na której stronie jest Staś? (na 2. stronie)

*GimnastykaODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI: GIMNASTYKA KOREKCYJNA

Dodatkowe propozycje:

*„Moja bajeczka” – rozcinamy kartkę A4 wzdłuż, jeżeli chcemy wymyślić dłuższą bajkę to sklejamy krótsze boki i składamy w harmonijkę. Teraz tylko tytuł, autor, bohater i jego przygody – wszystko w rękach dzieci (jeśli zechcą! ale wiele z nich bardzo to lubi)

*Piosenka do posłuchania


Czwartek (7.05.20): „W bibliotece”

Proponowane działania:

*„Jak powstaje książka” – prezentacja 
*Praca plastyczna „Zakładka do książki” –

Propozycja 1

Propozycja 2

Propozycja 3

*Język angielski - ODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI: JĘZYK ANGIELSKI

Propozycje dodatkowe:

*Film edukacyjny – „Kultura od kuchni – książka”   

*Piosenka do posłuchania


*Piątek(8.05.2020): „Nasza domowa biblioteczka - wielkie liczenie”
 Proponowane działania:
     *   „le książek jest na półce?” – liczenie książek na półkach. Dzieci liczą książki na  Półkach (swoje lub rodzeństwa lub rodziców) . Podają wynik – ile ich jest?.
Wybierają i przyporządkowują odpowiednią liczbę. Następnie porównują, na której półce jest najwięcej książek, na których – mniej lub tyle samo.
Możemy wykorzystać wzory ZOBACZ lub na karteczkach napisać liczby i znaki.

*W bibliotece książek bez liku – zapoznanie i zabawy z liczbą 18, Dorosły Nawiązuje do biblioteki. Pokazuje książki (17 sztuk), stawia je w szeregu. Dziecko liczy i  określa, ile ich jest, podaje odpowiedź: 17  książek. Następnie dorosły  pokazuje jeszcze jedną książkę – w większym formacie od pozostałych i dodaje do zbioru wcześniej przedstawionego. Dziecko ponownie liczy, ile jest książek, określa, że jest ich teraz 18.Rodzic  prezentuje liczbę 18, dziecko opisuje jej wygląd, podaje, z jakich cyfr się składa. Następnie wykonuje 18 kroków – idzie do biblioteki, 18 razy klaszcze, skacze, uderza dłonią w podłogę. W dalszej kolejności zapraszamy dziecko do zabaw z liczbą 18.
* ćw. w „Kartach pracy” część 4  str. 92 –
ZOBACZ

*Ułóż tyle książeczek, ile wskazuje liczba – układanie książek zgodnie z zaprezentowaną liczbą.  Układamy na dywanie w kilku miejscach kartoniki z liczbami (tyle, aby nie utrudniały poruszanie się), np. 2, 8, 12, 4, 18 (powinna się znaleźć liczba 18). Zadaniem dziecka jest przyniesienie i ułożenie tylu książek,  ile wskazuje liczba. Dzieci sprawdzają zadanie, liczą książki, potem kontroli dokonuje dorosły, który podaje informację o ewentualnych pomyłkach, np. Jest jeden błąd, policz jeszcze raz. Dzieci wyrabiają nawyk autokontroli, samodzielnego poprawiania błędów.

*Liczymy:
Dziecko samodzielnie układa treść zadania matematycznego, np.:
– Miałem 10 książek, wypożyczyłem jeszcze 8. Ile teraz mam książek?
– Ola w swojej biblioteczce ma 10 książek, ale 5 pożyczyła Basi. Ile ma teraz książek?
– Mama uwielbia czytać. Ma 18 książek, 8 oddała do biblioteki. Ile jej zostało?
Rodzic układa zapis za pomocą cyfr i znaków i podaje wynik, np. 10 + 8 = 18.
Bawimy się naprzemiennie.
 *W „Kartach pracy” część 4  str. 24,25
ZOBACZ  
Liczenie przedmiotów, zapisywanie wyników, kolorowanie (utrwalanie prawej i lewej strony, pojęcia: wysoki – niski, liczebniki porządkowe, dodawanie i odejmowanie)

*Gimnastyka ODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI: GIMNASTYKA KOREKCYJNA

Propozycje dodatkowe:
*Zróbcie porządki  w dziecięcej domowej biblioteczce – sprawdźcie wspólnie stan książek, może trzeba posklejać kartki, odłożyć książki z których dziecko już „wyrosło”. Poukładajcie wg. ustalonego wspólnie kryterium, np. wielkość lub tematyka. Może przyda się wierszyk:
„Smutna książeczka”
Pewnego dnia ze swej półeczki,
skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.
Razem tańczyły, razem śpiewały,
I bardzo dobrze się rozumiały.
Lecz jena książeczka w kącie została,
taka samotna i taka mała.
Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek,
karteczki z niej powyrywała
i długopisem strony popisała.
Cichutko w kącie książeczka płakała,
bo do czytania się nie nadawała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane,
że książeczki chcą i lubią być szanowane.
Autor: Olga Adamowicz

*Piosenka do posłuchania przy pracy


POWODZENIA!!! MATERIAŁ DO DRUKU


ZUCHY 27.04.-30.04.2020.

Temat tygodnia: „Mali odkrywcy”

Ćwiczenia poranne wykonywane każdego dnia „Gimnastyka odkrywców”

*Marsz – dziecko maszeruje po okręgu przy muzyce marszowej.

Powitanie odkrywców – zabawa doskonaląca orientację w schemacie własnego ciała.

Dziecko na hasło  zbliża do siebie swoje części ciała, np. rękę i głowę, kolano i czoło,

stopę i łokieć, rękę i ucho. Następnie dziecko wita się z innymi uczestnikami zabawy

(rodzic, rodzeństwo), dotykając się kolanami, stopami, rękami, nosami, uszami.

*Wspinaczki odkrywców – ćwiczenie koordynacji ruchowej, wzmacnianie

mięśni rąk i nóg. Dziecko kładzie się na brzuchu na dywanie/podłodze i czołga się.

Przesuwa ręce i nogi do przodu najpierw z jednej strony, potem drugiej,

odpowiednio balansując ciałem.

Dziecko dba, aby ciało znajdowało się jak najbliżej podłoża.

*Ciekawość odkrywców – ćwiczenia mięśni grzbietu i brzucha.

Dziecko leży na dywanie/podłodze na brzuchu. Na sygnał tamburyna na moment unosi

górną część tułowia i ręce, a z dłoni wykonuje lornetkę – przygląda się otoczeniu,

a następnie powraca do leżenia.

*Marsz z jednoczesnym wypowiadaniem słów rymowanki:

Mali odkrywcy świat zwiedzają, wiele pomysłów i zabaw mają.

Muzyka do maszerowania: Utwory 16,19,20,21 wysłane pocztą e-mail.

*Odczytujemy szyfry – zabawa ruchowa.

Rodzic przygotowuje kilka kartek z szyframi. Przykładowy szyfr może wyglądać następująco:

Dziecko porusza się po pomieszczeniu, na sygnał zatrzymuje się,

odwraca przodem do rodzica, losuje szyfr, odczytuje go, np.:

trzy kroki w prawo, dwa do przodu, cztery do tyłu, jeden w lewo

i porusza się zgodnie z instrukcją. Zabawę można urozmaicić,

wprowadzając różną wielkość strzałek, co oznaczałoby duże i małe kroki.


Poniedziałek (27.04.20) „Jak najlepiej spędzać wolny czas”

Proponowane działania:

*Bajka: „Twardy orzech do zgryzienia” słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej,

Rozmawiamy  z dzieckiem na temat opowiadania.

Przykładowe pytania: Kto był bohaterem opowiadania?

Dlaczego dzieci nie mogły grać na komputerze i oglądać telewizji?

Jakie uczucia wywołała informacja o braku prądu?

Jaki pomysł miała mama na spędzenie wieczoru?

Czy tworzenie bajki sprawiło dzieciom radość?

Dlaczego tak sądzisz?

Czy można spędzić dzień bez telewizora i komputera?.

Warto przypomnieć zasady mądrego korzystania z komputera i telewizora

(patrz poprzedni tydzień).

*Karta pracy „Jak spędzamy wolny czas” KP cz.4 str.10-11 ZOBACZ

Dziecko ogląda ilustracje pokazujące, jak Janek i Paweł spędzili sobotę,

opowiada, co robił każdy z chłopców i oceniają, które formy spędzania czasu wolnego

bardziej rozwijają, a które – mniej. Czytają tekst

(samodzielnie, z pomocą dorosłego, lub tekst czyta dorosły)

podsumowujący aktywność dzieci.

.Po zakończonym zadaniu dzieci dokonują oceny swojej pracy i otaczają

pętlą właściwą buzię.

*”Marzenia o podróżach” (muzyka i słowa Renata Szczypior) – piosenka

wysłana e-mailem z poczty grupowej.

Słuchanie piosenki w wolnym czasie w ciągu całego tygodnia.

Zabawa ruchowa do piosenki:

Przygrywka – dziecko stoi ręce trzyma na pasie (biodra)

a nogi ugina rytmicznie w kolanach.

Zwrotka – dziecko siedzi na dywanie/podłodze w siadzie skrzyżnym, plecy proste.

Refren  - dziecko porusza się rytmicznie po pomieszczeniu wymyśla dowolny ruch

lub gestami naśladuje jedną z aktywności podróżniczych,

o której jest mowa w piosence, np. robienie zdjęć, lot samolotem,

pływanie, strzelanie z łuku, grę na bębnie,

jedzenie pałeczkami, pływanie balią (kołysanie się z nogi na nogę),

indiański taniec itp. Tekst piosenki znajdziesz tutaj.

*Gimnastyka - ODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI: GIMNASTYKA KOREKCYJNA

Zadanie dodatkowe

Do samodzielnego wykonania statek i łódź Instrukcja tutaj ZOBACZ   i ZOBACZ

A może własny poduszkowiec

*GimnastykaODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI: GIMNASTYKA KOREKCYJNA


Wtorek (28.04.20) „Mali odkrywcy bawią się w detektywów”

Proponowane działania:

*„Mali odkrywcy to my!” – odszyfrowywanie swoich imion –

Pokoloruj litery, które występują w twoim imieniu KP4str.12 zad.1

*Mali odkrywcy poznają życie ślimaka słuchanie

opowiadania Renaty Piątkowskiej „Ślimaki”

(czyta Artur Barciś).

*Do obejrzenia film o ślimakach wstężykach

*”Sznurkowe ślimaki” - dziecko układa na dywanie/podłodze ze sznurków muszle

ślimaków, chodzi po nich na palcach, na piętach,

bokiem, stopa za stopą. Zaczyna od końca i idzie

do środka, a potem odwrotnie. (Mogą chodzić w różnym

tempie, np. wolno jak ślimaki.)

. Czytaj sylaby zapisane na każdej muszli, najpierw od zewnątrz, potem od środka.

KP4str.12 zad.2 "Rysuj po śladzie muszle ślimaków*

*Rozwiązanie rebusu literowo-obrazkowego:

*Analiza i syntezy słuchowa wyrazu „ślimak” – dzielenie nazwy na sylaby,

wskazanie, jakie inne słowo ukryło się w jego nazwie. („mak”).

Za pomocą białych cegiełek ( z kartki wycięte małe prostokąty)

dziecko układa schemat głoskowy „ś-l-i-m-a-k”.

Określa głoskę w nagłosie i oznacza w schemacie wyrazowym

kolorem niebieskim.

 

Przypominamy że głoska „ś” jest spółgłoską.

Następnie prezentujemy wielką i małą literę „ś” – drukowaną i pisaną,

 

 

Omawiamy z dzieckiem wygląd liter, pytamy, do jakich innych

znanych liter są podobne.

(Możemy z dzieckiem ułożyć z literek słowo ślimak)

*Karta pracy część 4 str. 83 ZOBACZ

*Detektyw tropiciel - szukanie „?” (znaku zapytania) w dostępnych fragmentach tekstu

(gazety, czasopisma, książki) – zaznaczanie ołówkiem.

* SZACHY DLA CHĘTNYCH ODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI SZACHY

Zadania dodatkowe:

*Ślimak rysowane wierszyki ZOBACZ

*Rozróżniamy słowa rozpoczynające się literą „s” i „ś” –

dziecko podaje nazwę wskazanego obrazka i wyróżnia jego głoskę

w nagłosie podnosząc kartonik z odpowiednia literą „s” lub ś”

ZOBACZ OBRAZKI

*Słuchanie audiobooka

„Niezwykłe przygody Detektywa Pozytywki” G. Kasdepke cz.1

*Szachy dla chętnychODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI SZACHY


Środa (29.04.20) „Mali odkrywcy bawią się w detektywów c.d.”

Proponowane działania:

*Gdzie jest ślimak? – zabawa dydaktyczna.

Przygotowujemy planszę (np. arkusz szarego papieru z narysowanymi

przecinającymi się liniami poziomymi i pionowymi tworzącymi

sieć kwadratową 7 x 8 kratek. W okolicach środka planszy

wybrane dziecko kładzie ślimaka ( np. ulepionego z plasteliny),

który będzie podróżował przez planszę. Dorosły podaje instrukcję:

jeden w górę, dwa w lewo, dwa w dół itp. Dziecko przesuwa ślimaka zgodnie z instrukcją

aż ślimak wyjdzie poza kwadrat. Następnie zamiana ról.

Dziecko podaje instrukcję a rodzic prowadzi ślimaka. Można modyfikować trasy.

     

                                np. umieść ślimaka tak jak pokazuje zielone pole

*Zdobywanie sprawności literowego detektywa

DOMINO GŁOSKOWE

REBUSY – jaki obrazek powstanie z pierwszych głosek nazw tych obrazków

– przeczytaj wyrazy na ściance wspinaczkowej, począwszy od dołu, i pokoloruj

te, które udało ci się odczytać. Ułóż zdania z wybranymi wyrazami.

KP 4 str.14 ZOBACZ

*Przygody Janka – detektywa – próby samodzielnego czytania tekstu.

W „Karcie pracy” dziecko czyta samodzielnie lub z pomocą dorosłego o zabawie Janka

w detektywa. Odszukuje i otacza czerwoną pętlą imię chłopca, zieloną pętlą imię kota,

dorysowuje obok Janka zwierzęta, które pojawiły się w opowiadaniu,

wymyślają i opowiadają inne przygody Janka – detektywa. KP4 str.15 ZOBACZ

*Prawda czy fałsz? – ocenianie zgodności wypowiedzi z faktami

na podstawie zdobytej wiedzy. Przygotowujemy 2 kartoniki z literą „F” i „P”.

Dziecko podnosi kartonik z literą „P” gdy usłyszy prawdziwą informację

a kartonik z literą „F”, kiedy podana zostanie informacja nieprawdziwa.

Dorosły stara się mówić zdania powoli aby dziecko zdążyło podnieść kartonik.

Przykładowe zdania:

Stokrotka jest niebieska. F

Jaskółka zjada żaby. F

W piaskownicy chodzą kraby. F

Na gruszy rosną gruszki. P

Mama z mąki robi kluski. P

Sól jest bardzo słodka. F

Bocian może pić ze spodka. F

Sosna zawsze jest zielona. P

Woda w morzu jest słona. P

Pociąg jedzie po szynach. P

W orkiestrze gra drużyna. F

Węgiel jest czarny. P

Krowa daje mleko. P

Wisła nie jest rzeką. F

Słońce tylko latem świeci. F

Samolot w kosmos leci. F

Pingwiny to ptaki. P

W doniczkach rosną buraki. F

Wieloryb jest ssakiem. P

Nietoperz jest ptakiem. F

Prawda to czy plotka?

Suczka urodziła kot


Czwartek (30.04.20) „Mali odkrywcy wymyślają różne zabawy”

Proponowane działania:

*Odkrywcy obserwują mrówki – poznawanie ciekawostek o mrówkach.

Wykorzystanie informacji ze strony www „Ciekawostki o mrówkach” - ZOBACZ

Słuchanie mini wykładu o życiu mrówek dr Rafała Garlacza - biologa z Muzeum Zoologicznego UJ – ( Uniwersytet Dzieci) - ZOBACZ

*Pracowite mrówki to my! – zabawy matematyczne. Przed zabawą należy przygotować „mrówki” do liczenia, cyfry od 0 do 10, znaki +;-;=

Rodzic manipuluje sylwetami mrówek ( lub wykorzystuje dowolne klocki, kolorową fasolę to czym dysponuje ) w różnym kolorze. Układa zadania o mrówkach typu:

Do mrowiska przyszły 4 mrówki brązowe i 3 czarne. Ile było razem mrówek w mrowisku? Dziecko za pomocą cyfr i znaków układa zapis matematyczny

4+3=7. Podaje kilka przykładów, kolejne zadania przestawia dziecko.

*Mrówki pod lupą – porównywanie liczebności mrówek, dopełnianie do 10.

KP4str.16 -  ZOBACZ

*Bierki – gra, - zobacz instrukcję do gry

-zagraj w bierki- jeśli posiadasz taką grę lub wykorzystaj wykałaczki i zrób własne bierki

-lub zagraj online

-KP4 str.17 - ZOBACZ

Dziecko liczy bierki na ilustracji w „Kartach pracy”,wskazuje, ile bierek odłożono po prawej stronie, ile jest rozrzuconych bierek, ile jest wszystkich bierek

razem, zapisuje obliczenia: 6+4=10. Następnie szuka dwóch takich samych kształtów i łączy je liniami. Podpowiadamy, że figury mogą mieć inne kolory.

*Język angielski - ODSYŁAMY WAS DO ZAKŁADKI: JĘZYK ANGIELSKI

Zadanie dodatkowe:

Lupa – praca plastyczno-techniczna według wzoru.

Zapraszamy dziecko do wykonania lupy.Dziecko odrysowuje na tekturze szablon lupy, który należy wyciąć. Czynność powtarza dwa razy.

Pomiędzy dwie tekturowe lupy wkleja przeźroczystą folię i skleja części razem za pomocą kleju lub taśmy klejącej. Po sklejeniu części

lupy w całość, ozdabia ją dowolnymi sposobami: np. mazakami, kolorową folią samoprzylepną.Wykonujemy doświadczenie. Dziecko trzyma swoją lupę poziomo

nad rozłożoną gazetą. Rodzic kroplomierzem(lub patyczkiem, słomką) nanosi kroplę wody na folię. Dziecko obserwuje przez lupę litery, zauważa, że woda działa jak szkło

powiększające, litery stały się większe.

Doświadczenie; „Ołówek w wodzie – załamanie światła” - ZOBACZ

Wyjaśnienie doświadczenia: Zgodnie z prawem załamania promień świetlny przechodząc z wody do powietrza ulega załamaniu czyli zmienia kierunek rozchodzenia się ponieważ zmienia się prędkość światła. Kąt załamania jest wtedy większy niż padania. Docierające do oka promienie są rozbieżne więc nasz mózg konstruuje obraz na przedłużeniu promieni docierających do oka. Ponieważ promienie zmieniły kierunek biegu widzimy obraz w innym miejscu niż w rzeczywistości. Jeśli patrzymy z boku to docierają promienie załamane przez ścianę boczną, jeśli z góry to załamane na powierzchni wody Co ciekawe przedmioty zanurzone w wodzie wydają nam się krótsze a w przypadku małych rozmiarów znajdować się płycej niż bez wody. Trudno jest więc wycelować w przedmiot lub żywe stworzenie zanurzone w wodzie gdyż widzimy je w innym miejscu (rysunek przedstawia widzenie ryby w wodzie). Autor: Szymon Bartczak

Dodatkowe karty pracy:

*KP4str.13 KP4 str.91 - ZOBACZ